Nyanlända gäster

torsdag 3 maj 2018

Tanums Rotaryklubb gästas under några vårveckor av nyanlända kommunivånare från Syrien och Afghanistan. Det har inneburit berikande möten mellan olika kulturer och upplevs mycket positivt av såväl gäster som klubbmedlemmar.

Det här gästprojektet är ett resultat av samarbete med kommunens integrationssamordnare som vill att de nyanlända ska lära känna sitt nya hemland på olika sätt, bland annat föreningslivet.
-Det här passar också väldigt väl in i vår ambition att bli en god kraft i samhället, säger klubbpresidenten Maggie Ciprian-Olevik.
De två första gästerna var Ahmad Sukkarieh från Damaskus och Yaman Kairawan från Aleppo-området. De är båda välutbildade och ambitiösa personer som kom till Sverige med sina familjer för 3 resp 2 år sedan. De har kommit ganska långt i sina svenska-studier och drömmer om en framtid inom bankväsende och skola. Båda säger att de trivs bra med det mesta i Sverige och Tanum, men den svenska maten  och kryddningen har de ännu inte vant sig vid. De har känt sig välkomna i klubben och svarat på många frågor om sitt hemland och sina upplevelser sedan de kom till Tanum. Haär får de en extra möjlighet att träna sin svenska. Efter tre veckor som klubbens gäster kan de mycket väl tänka sig att gästa oss fler  gånger.
Det här "projektet" har varit så lyckat hittills att det fortsätter tillsvidare
På första bilden ses tre av de nyanlända gästerna med sina respektive klubbfaddrar. Från vänster Ghassan Sukkarieh, Karl-Erik Olsson,Ahmad Sukkarieh, Maj Lätto, Bafrin Mahmadi och Maggie Ciprian-Olevik. (Av gästerna är hittills samtliga från Syrien utom Bafrin som kommer från Afghanistan)