Hamburgresa 2019

torsdag 30 maj 2019

olsson -jw

Minnesvärd resa till Hamburg

Den 22-27 maj reste en grupp Rotarianer med gäster till Hamburg på en kultur- och studieresa. Resmålet föll sig naturligt eftersom vår medlem Benjamin Schacht har sina rötter och sin affärsverksamhet i Hamburg. Även Jürgen Wickert har bott och arbetat där under många år. De kunde därför ordna det där lilla extra för oss övriga. Tillsammans med vår klubbmästare Kenth Ekstrand kunde de erbjuda en välorganiserad och innehållsrik resa. Den 22-27 maj reste  en grupp Rotarianer med gäster till Hamburg på en kultur- och studieresa. Resmålet föll sig naturligt eftersom vår medlem Benjamin Schacht har sina rötter och sin affärsverksamhet i Hamburg. Även Jürgen Wickert har bott och arbetat där under många år. De kunde därför ordna det där lilla extra för oss övriga. Tillsammans med vår klubbmästare Kenth Ekstrand kunde de erbjuda en välorganiserad och innehållsrik resa. Bland höjdpunkterna måste nämnas första kvällens hisnande musikaliska och arkitektoniska upplevelse med konserten i åttamiljardersbygget Elbfilharmonie. Men också den härliga båtturen på Alstern och angränsande vattenvägar. -Eller konstmuséet med den eminente och humoristiske museichefen Jeff Turek som berikade vårt konstvetande och gav oss nya vinklar och insikter ur sin outsinliga kunskapskälla. -Eller den fascinerande lilleputtvärlden i Miniatur Wunderland. Här fans mängder av miljöer och händelser från världens alla hörn som man inte trodde skulle gå att efterlikna i modell. Natt och dag, sommar och vinter fick vi uppleva. (Extra varm om hjärtat blev jag förstås när jag upptäckte hällristningar från Litsleby och Fossum i det nordiska landskapet!) -Eller besöket på roddklubben där medlemmen Benjamin kunde erbjuda såväl intressant visning och god mat som lugn och ro(!) och ett tufft träningspass tidigt en morgon. Hamburgborna verkar tillbringa stor del av sin fritid med aktiviteter på vatten. -Eller.... ja listan kunde göras mycket längre. Det fanns också gott om tid för egna uplevelser och trevligt umgänge med reskamraterna. Det var en mycket nöjd skara som skildes när Kielfärjan lagt till i Göteborg på måndagsmorgonen. Och alla stämde in i det varma och hjärtliga tack som riktades till de tre organisatörerna för den omsorg och det ledarskap som gjorde vår resa till ett sådant härligt minne.   K-E Olsson (nöjd resenär)