Miljöprojekt med många vinnare

lördag 17 augusti 2019

Karl-Erik Olsson

Tanums Rotaryklubb gästades på fredagen av Håkan Christensson, jordbruksföretagare från Sotenäs. Tillsammmans med brodern Paul och flera familjemedlemmar driver han ett stort och mångsidigt företag med bland annat höns, grisar, växtodling, gårdsförsäljning och entreprenader. Verksamheten bedrivs på totalt 500 hektar med Klevs gård och Röe gård som bas. Håkan som även är lokal LRF-ordförande, presenterade ett framtidsprojekt där hans företag samarbetar med Rena Hav Sverige AB och fiskindustrin Orkla med med flera företag i Kungshamn samt Sotenäs kommun. Det handlar om att ta vara på avfallet från fiskberedningen och med en speciell reningsprocess producera biogas, värme, kyla och el. Restprodukten kan sedan blandas med gårdarnas gödsel och  andra restprodukter, för att bli en utmärkt gödning till växtodlingen. Från jordbruket kan man leverera spannmål, linfrökakor och annat som kan bli basföda för den planerade landbaserade fiskodlingen.   Fiskodling i landbassänger är enligt Håkan Christensson framtidens fiskodling som av miljöskäl kommer att ersätta den traditionella metoden. Som allt annat nytänkande har detta projekt haft lite motvind. Bland annat har miljömyndigheten varit skeptisk och sagt nej från början, men nu verkar det som om förståelsen har ökat, och Håkan hyser gott hopp om att fiskodlingen i Kungshamn kan bli verklighet. -Alla intressenter vinner på det här, och miljöeffekten blir väldigt positiv på flera sätt, avslutade Håkan Christensson den här stora industrisatsningen blir verklighet så snart som möjligt. Hans presentation väckte stort intresse och efteråt fick han många frågor från åhörarna. På bilden  tackas han för sin  medverkan av klubbpresidenten Stefan Werner.

Text och foto: Karl-Erik Olsson