En dag på sjön med Lotsbåten Ilse

måndag 26 augusti 2019

Karl Erik Olsson

Den sista (?) riktiga sommarsöndagen 2019 lade den 110-åriga lotsbåten Ilse ut från hemmahamnen Fjällbacka med destination Väderöarna. Ombord befann sig en liten skara Tanumsrotarianer med kapten Lars Landelius vid rodret och en segelvan besättning.

Tack vare generösa sponsorer och en skara eldsjälar har Ilse återställts till toppskick, så nära originalutförandet som möjligt. Nu seglar hon regelbundet ut på skärgårdskryssningar och turer till Väderöarna när vädret tillåter.

Solen och värmen var med från början. När vi för motor närmade oss Väderöfjorden kom en lätt sydlig bris som tillät Jürgen Wickert och hans besättningskolleger att hissa segel. Väldigt många tygstycken och rep att hålla reda på! Tyst och fint och med en stadig kurs mot lotsutkiken vid horisonten förde oss Ilse mot målet, och en timme senare kunde vi hoppa iland.

Väderöarna idag är lite annorlunda än när Ilse var i tjänst i början av 1900-talet. Idag kan man äta och sova gott här, och det var mycket båtfolk som passsade på att utnyttja det härliga vädret till just detta.

Efter en stärkande och välsmakande lunch var det dags att gå ombord igen. Vinden hade mojnat så vi hade gott om tid att se oss om i skärgården, umgås och lösa många världsproblem under återfärden.

Det var en skara nöjda passagerare som steg iland vid 17-tiden. Ingen sjösjuka, skörbjugg, pirater, man-över-bord eller andra berfarade hemskheter hade drabbat oss!

Tack till besättningen och alla medpassagerare för en trevlig dag! Den gav mersmak och

rekommenderas varmt.

100 kr kostade turen och då blir man också medlem i Föreningen för lotsbåten Ilse.

(nyfrälst nybörjarseglare)