Stroke- en okänd folksjukdom

fredag 13 mars 2020

Karl Erik Olsson

Stroke – en ofattbart okänd folksjukdom

-Stroke är en av världens stora folksjukdomar, globalt sett den näst vanligaste dödsorsaken. Ändå är den ofattbart okänd. Därför måste vi satsa mycket mer på information, forskning och behandling av stroke.
Det sa Christian Blomstrand, professor emeritus i neurologi när han i fredags gästade Tanums Rotaryklubb.

Som ordförande i Stiftelsen Strokeforskning i Väst är han starkt engagerad i arbetet för att öka kunskapen och utveckla behandlingsmetoder på det här området. Bland mycket annat har han i sin Rotaryklubb, Kungsbacka-Särö RK, tagit fram ett informationspaket som säljs till förmån för strokeforskning. Tanums Rotaryklubb har nu engagerat sig i denna satsning och hade därför bjudit in Blomstrand.
Han kunde redovisa en rad intressanta fakta i sitt föredrag.
Stroke, elller slaganfall som det tidigare hette, drabbar 25-30 000 svenskar varje år. Ofta får den drabbade men för livet och det påverkar både anhöriga och samhällsekonomi. Ökningen idag sker framför allt bland den yngre delen av befolkningen. 85 procent av fallen är hjärninfarkt, dvs blodpropp i hjärnan.
Livsstilsfaktorer som stillasittande, stress, matvanor och övervikt är tillsammans med ålder och arvsanlag de vanligaste orsakerna.
-Vi kan alltså själva påverka riskerna genom motion och ändrade  matvanor, men på längre sikt behövs det mer resurser till forskning och tvärvetenskapligt samarbete, sa Christian Blomstrand som vill göra Västsverige till ett ledande forskningscentrum på detta område.
-Tidsfaktorn är helt avgörande för utgången när man får stroke. Att snabbt upptäcka symtomen och se till att den drabbade kommer under omedelbar behandling kan rädda liv, sa han. och gav några råd  om hur man ska göra när man misstänker stroke. Och det allra viktigaste i ett akut läge:
-Så fort du misstänker stroke: Ring 112!

På bilden ses från vänster klubbpresident Stefan Werner Christian  Blomstrand och Christian Haneson som tagit initiativ till Tanumsklubbens engagemang.

Text: Karl-Erik Olsson / Foto: wicki -fjällbacka