Guvernörsbesök 16 oktober

torsdag 22 oktober 2020

Karl-Erik Olsson

Fredagen den 16 oktober var det dags för vår distriktsguvernör för 2020-2021, Rose-Marie Andreasson, att komma till Tanums Rotaryklubb för ”ta tempen” på klubben och informera om vad som är aktuellt inom Rotary internationellt och inom distriktet. Med vid besöket var också maken samt assisterande guvernören Conny Leinestedt.

Efter en genomgång med styrelsen träffade hon samtliga närvarande klubbmedlemmar. Hon underströk vikten av att vi sprider information om det enormt breda verksamhet som Rotary faktiskt  bedriver, både lokalt och internationellt. ”Det många förknippar med Rotary är bara toppen på ett isberg”, sa hon bland annat. ”Rotarys ursprung som yrkesnätverk måste göras mer känt och utnyttjat.” Liksom världspresidenten Holger Knaack ville hon lyfta fram Rotarys funktion som ”dörröppnare” över hela världen. liksom vilka möjligheter man har som Rotarian att knyta nya kontakter och utvecklas både personligt och professionellt.

En nyhet som Rose-Marie lanserade var att knyta till sig ett distriktsnätverk bestående av två företrädare för varje klubb. Uppgiften blir att inspirera till förnyelse och förbättra kontakterna mellan klubbar och distrikt. Klubbens representanter blir Christian Haneson och Hanne Meland.

Guvernören avtackades med varm applåd och hällristnings sten.

På bilden ser vi guvernören lite i bakgrunden till höger, assisterande guvernören Conny Leinestedt i mitten samt vår egen president Kenth Ekstrand.

Text: Karl-ErikOlsson, Foto : wicki-fjällbacka