Rotary Vandring 3 Öar

onsdag 2 juni 2021

karl -Erik Olsson

Skön promenad på tre öar

Tanums Rotaryklubbs friluftspromenader bjuder varje vecka på nyttig motion och härliga naturupplevelser. En av höjdpunkterna var sista måndagen i maj då vi startade i Havstenssund med specialchartrad farkost med destination Lindö. Väl iland fick vi en initierad introduktion av Hans Bjerklinger som tillsammans med Kjell Andersson och Ingemar Andersson hade planerat färden. Det var 16 förväntansfulla deltagare som startade i det lite kulna men promenadvänliga vädret, och förväntningarna kom inte på skam. Flera sorters fåglar,blommor och skotsk höglandsboskap kantade den beredskapsbyggda vägen. Mer eller mindre sakkunniga artbestämningar surrade i luften, och alla lärde sig säkert något nytt om naturen.

Färden gick vidare via Kalvö och avslutades på Trossö. De tre öarna har olika karaktär där var och en har sin speciella charm.

Fikapausen på Trossö var efterlängtad, och deltagarna visade prov på tapperhet och gott humör trots besvär med myror och knott.

Ingemar Andersson svarade för sista etappen in till Havstenssund och där kunde alla välbehållna och nöjda kliva iland.

Innan vi skiljdes berättade Hans om kommande program: 7 juni Tjurpannan, 14 juni Vitingeleden i Bullaren och 21 juni Valön. Något att se framemot för alla frilufsande Rotarianer innan det är dags för några veckors sommaruppehåll.

All heder till Hans och övriga delaktiga i arrangemangen!

Bilderna från utfärden togs av Jürgen Wickert. Text från Karl-Erik Olsson