Digitalisering

Tidnings text

Digitalisering lindrar pandemipåverkan för Tanums Rotaryklubb

Text: Annika Torevi   Foto: Kenth Ekstrand

Tanums Rotaryklubbs möten infaller normalt varje fredag lunch. Sommartid växlar vi till frukostmöten, inte sällan med utsikt över någon av traktens golfbanor. Pandemin har utmanat alla som arrangerar fysiska möten och vår klubb är naturligtvis inget undantag. Initialt var frågan om vi behövde förändra något alls, men så kom direktiven från FHM och Rotary Internationals ledning och det blev uppenbart att vi blev tvungna att upphöra med fysiska möten under våren 2020.

Sedan flera år före pandemin skickar klubbens president ut ett onsdagsmail till medlemmarna med information om vad som är på gång och som ett trevligt sätt att på minna om fredagens möte. Onsdagsmailet blev viktigare när mötena upphörde, de blev enda kontakten mellan styrelsen och medlemmarna och de har innehållit möjlighet till att köpa lotter, citattävlingar, vackra bilder, medlemsinformation och mycket annat.

När sommaren 2020 kom, gick det att med restriktioner träffas för frukostmöten utomhus och under en kort tid kändes det nästan normalt. Men höstkylan och ny ökad smittspridning kom insikten om att pandemin inte skulle bli kortvarig. Det krävde en annan lösning för våra möten.

Liksom många Rotaryklubbar har även vi en medlemslista där födelseåren inte direkt är sentida. När möjligheten till digitala möten utforskades var vi nog en del som oroade oss för de äldsta medlemmarnas deltagande, men det visade sig vara helt opåkallat. Ibland är det bättre att inte vara expert – då tar man gärna till en etablerad och inte avancerad lösning. I vårt fall blev det användarvänliga Microsoft Teams. Varje onsdag kommer mailet som vanligt, numera från sekreterare Hanne Maeland, och på torsdagen kommer mail från president Kenth Ekstrand med länk till fredagsmötet. Bara att klicka – vänta – bli insläppt - och vips är vi tillsammans i rutan!

Vem trodde att vi skulle kunna upprätthålla gemenskapen, den trevliga samvaron och inte minst fördragshållandet trots att vi inte ses? Och vem hade vågat gissa att mötesdeltagandet skulle ligga på rekordnivåer med en ökning på 50%? Just deltagandets nivåer ställer nya frågor om hur vi skall göra framöver.

”Framtiden i Tanums Rotaryklubb kommer sannolikt att innebära hybridmöten då ju det digitala hjälper dem som har problem hinna till mötena, vi verkar i en ovanligt vidsträckt kommun. Man kan också delta trots sjukdom, hög ålder, resor eller annat. Men vi som kan längtar naturligtvis efter att få ses igen”, säger president Kenth Ekstrand.